لوگوتایپ و لوگو تصویری

لوگوتایپ یا لوگو تصویری؛ دو نوع از اصلی ترین و پرکاربردترین انواع لوگو هستند. خیلی از صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف، این سوال را می پرسند که برای انتخاب نوع طراحی لوگو، چه مدل و سبکی را انتخاب کنند تا بهتر و موثرتر باشد؟

با ما در “مستر ای جی” – یکی از برترین تیم های ارائه دهنده خدمات طراحی لوگو، برندینگ و همچنین طراحی و راه اندازی انواع وبسایت فروشگاهی، تجاری، شرکتی و… با بهترین کیفیت و تعهد – همراه باشید تا شما را با انواع طراحی لوگوتایپ و طراحی لوگو تصویری و مقایسه بین آن دو آشنا سازیم:

 

لوگوتایپ یا لوگو تصویری؟ کدام بهتر است؟

برای اینکه این دو نوع لوگو را با هم مقایسه کنیم، باید ببینیم که اصلا هر کدام از این ها چه ویژگی هایی دارند و دقیقا چه مفهومی می توانند داشته باشند. اما خوب است بدانید که تقریبا تمام دسته بندی های لوگو به همین دو مدل ختم می شود، اما خب انواع ترکیبی را هم باید به آنها اضافه کنیم (یعنی ترکیب لوگوتایپ با لوگو تصویری با هم).

لوگوتایپ چیست؟

لوگو مک دونالد

لوگو تایپ که به آن لوگو نوشتاری یا لوگو اسم هم می گویند، نوعی طراحی لوگو است که در آن از کلمات یا حروف استفاده می شود. این لوگو می تواند نام کامل برند یا حروف اول و مهم آن را به گونه اختصاصی، جذاب و خاص به عنوان نماد و آرم یک برند معرفی نماید. مانند لوگوی رستوران های زنجیره ای مک دونالد، کوکاکولا یا گوگل و… .

در ایران هم برندهای زیادی هستند که از لوگوتایپ برای معرفی خود استفاده می کنند. اتفاقا استفاده از لوگوی فارسی نیز بسیار پرطرفدار شده است مانند دیجی کالا، اسنپ و یا آپ و… .

مزایای لوگو تایپ:

  • طراحی ساده و کاملا قابل فهم و درک
  • ماندگاری و تاثیرگذاری بسیار بالا زیرا مردم لوگوی شما را می خوانند و سریعا نام آن را به همراه لوگو یاد می گیرند.
  • اختصاصی بودن کامل به دلیل استفاده از نام برند
  • سرعت انتشار بالا و معرفی سریع

 

لوگو تصویری چیست؟

لوگوی بنز

به لوگو تصویری، لوگو مارک هم می گویند و همین طور که از نام آن مشخص است، در واقع از تصویر به عنوان نماد و آرم برند استفاده می شود. در لوگو تصویری، اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که معمولا یا ارتباطی با نوع کسب و کار دارند و یا اینکه مالکان برند سعی دارند آن را به عنوان نماد یا شعار خود معرفی کنند.

نمونه های لوگو تصویری هم بسیار زیاد است مانند لوگوی بنز، اپل یا توییتر و… . در برندهای ایرانی هم می توانیم به لوگوی سایپا، هواپیمایی هما و یا شرکت گاز و… اشاره کنیم.

یک نکته:

بسیاری از لوگوهای مطرح در دنیا، هم دارای یک لوگوتایپ هستند و هم یک لوگوی تصویری مخصوص که البته بخش تصویری آن بیشتر مطرح است. اما برندهایی که  تنها از لوگوتایپ استفاده می کنند، معمولا از رنگ های ویژه ای هم برای ایجاد یک امضای شخصی کمک می گیرند مانند لوگوی گوگل.

مزایای لوگو تصویری

  • ایجاد خلاقیت بیشتر و کاملا انحصاری به دلیل امکان طراحی با اشکال و تصاویر مختلف
  • امکان استفاده در ابعاد و سایزهای مختلف (در حالی که لوگوتایپ اگر خیلی کوچک شود ممکن است خوانا نباشد و یا ابعاد بزرگ آن زیبا نباشد).
  • ایجاد ارتباط قوی تر بین مخاطبین و برند – در واقع مخاطبین شما شکل لوگوی شما را بدون شنیدن نام آن می شناسند و آن را تشخیص می دهند.
  • درک ساده لوگو حتی بدون نیاز به توانایی خواندن و داشتن سواد

چطور یک طراحی سایت ارزان اما باکیفیت سفارش دهیم؟

 

لوگوتایپ یا لوگو تصویری؟ بالاخره کدام بهتر است؟

پاسخ به این سوال، کمی چالش برانگیز است. در واقع انتخاب یک سبک لوگو می تواند خیلی حساسیت زا باشد. زیرا همه مالکان برندها و کسب و کارها می خواهند که بهترین انتخاب را داشته باشند. اما واقعا سخت است که بخواهیم بین این دو نوع یکی را بهتر اعلام کنیم. زیرا همان طور که در متن بالا گفتیم، خیلی از برندهای بزرگ و قوی در دنیا، فقط یکی از لوگوهای نوشتاری یا تصویری را دارند. پس خیلی هم نمی توان گفت که مثلا لوگوی نوشتاری بهتر از تصویری است یا لوگوی تصویری قوی تر از لوگوی نوشتاری عمل می کند.

  1. پس در وهله اول باید بگوییم که انتخاب سبک لوگو یک موضوع کاملا سلیقه ای است. خودتان ببینید که از چه سبکی بیشتر خوشتان می آید و می پسندید. برای خیلی از افراد دیدن نام خانوادگی، احساس بسیار مطلوبی در آنها ایجاد می کند و برای برخی دیگر، دیدن نمادی که به آنها قوت قلب می دهد بهتر است.
  2. لوگوتایپ برای برندهای تازه تاسیس مناسب تر است و باعث می شود خیلی سریع تر معرفی شوند.
  3. لوگو تصویری هم برای برندهایی که به چشم انداز برندشان امیدوار هستند، عالی است و کمک می کند پایه و بنیاد قوی تری را بنا کنند.
  4. اگر انتخاب خیلی سخت است، می توانید هر دو سبک را انتخاب کنید. یعنی هم یک لوگوی نوشتاری داشته باشید و هم یک لوگوی تصویری. بسیاری از برندها از هر دو نوع لوگو و حتی به همراه یک شخصیت انیمیشینی (مسکات) بهره می برند و در واقع در هر پلتفرمی، سعی می کنند از لوگوی متناسب با آن استفاده کنند.

مراحل طراحی سایت حرفه ای به زبان ساده

 

طراحی وب سایت و طراحی لوگو حرفه ای با “مستر ای جی”

مستر ای جی

 

“مستر ای جی” سابقه ای طولانی در زمینه طراحی وب سایت و نیز طراحی لوگو دارد که همگی در همکاری با پروژه های بزرگ و موفق بوده است. نمونه های طراحی لوگوی تیم مستر ای جی برای کارفرمایان این مجموعه، بهترین و به یادماندنی ترین طرح ها بوده است که در طول سالیان در موفقیت برند و پیشبرد اهداف کسب و کار آنها سهیم بوده است.

مسیرهای ارتباطی شما با “مستر ای جی”

شماره تماس:  ۰۹۰۳۴۵۰۱۲۵۴ 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *