آشنایی با اصول طراحی لوگو فارسی

با توجه به اهمیت برندسازی و فراگیر شدن تولیدات بومی، طراحی لوگو فارسی هم به یکی از شاخه های جذاب طراحی لوگو حرفه ای تبدیل شده است که آشنایی با آن، می تواند اطلاعات مفیدی در این زمینه برایتان داشته باشد. طراحی لوگو فارسی که این روزها زیاد با آن مواجه می شویم، بایدها و نبایدهایی دارد که در ادامه آنها را به طور کامل شرح خواهیم داد.

پس با ما در “مستر ای جی” بهترین تیم ارائه دهنده خدمات برنامه نویسی، طراحی وب سایت و طراحی لوگو – همراه باشید:

 

طراحی لوگو فارسی

طراحی لوگو یکی از اساسی ترین و مهم ترین مراحل مربوط به برندسازی است. به هیچ عنوان نمی توان منکر موفقیت برندهای بزرگ شد که آن را به لطف طراحی لوگو حرفه ای خود به دست آورده اند. البته که موضوعات دیگر هم اهمیت زیادی دارند، اما لوگو؛ یک نماد و سمبل برای معرفی و نشان دادن کسب و کار است، پس می توان آن را به منزله صورت و چهره ی برند در نظر گرفت که خیلی مهم است متناسب و زیبا باشد.

طراحی لوگو فارسی هم یکی از انواع طراحی است که در آن از نوشتار فارسی استفاده می شود. بنابراین یک لوگوسازی حرفه ای محسوب می شود که قواعد و قوانین خاص خودش را دارد و البته باید متناسب با فرهنگ ایرانی و حال و هوای کسب و کارهای موجود در ایران باشد.

 

سبک های رایج در طراحی لوگو فارسی

واقعیت این است که در طراحی لوگو فارسی هم می توان از تمام سبک های رایج در طراحی لوگو استفاده کرد و هیچ مانعی برای آن وجود ندارد. اما به طور کلی در بین انواع طراحی لوگو فارسی متعلق به برندهای بزرگ و شناخته شده ایرانی، تعدادی از سبک ها، بیش از بقیه به چشم می خورد و بیشترین کاربرد و محبوبیت را دارند:

لوگوتایپ فارسی:

لوگوی دیجی کالا

این سبک به این صورت است که از نام کامل برند به عنوان نوشتار و شکل اصلی طراحی لوگو فارسی استفاده می شود، مثل لوگوی معروف دیجی کالا.

لوگو تصویری:

لوگوی هواپیمایی هما

در طراحی لوگو تصویری از تصویر یک شیء، حیوان و… برای نشانه یک برند و لوگوی آن استفاده می شود. دلیلی که این مدل طراحی را می توان جزء یکی از انواع طراحی لوگو فارسی در نظر گرفت، این است که آن شیء و حیوان و به طور کلی آن نماد، باید ریشه ایرانی داشته باشد و متعلق به فرهنگ و تمدن ایران باشد. مثل طراحی لوگوی شرکت هواپیمایی هما.

لوگو مسکات:

میمون چی توز طراحی لوگو مسکات

لوگو مسکات نوعی طراحی لوگوی مکمل محسوب می شود که برندهای بزرگ در کنار لوگوی اصلی خود برای معرفی و تاثیرگذاری بیشتر در تبلیغات از آن استفاده می کنند. مثل میمون معروف چی توز یا خرس پشمالوی برند ایران رادیاتور.

لوگو ترکیبی:

آرم ایران خودرو

طراحی لوگو فارسی می تواند ترکیبی از نوشتار و نماد باشد تا به سادگی و زیبایی برای عموم مخاطبان، قابل فهم و در یاد ماندن باشد. این روش طراحی لوگو فارسی، هم هوشمندانه است و هم جذاب.

 

در چه کسب و کارهایی باید از طراحی لوگو فارسی استفاده کنیم یا نکنیم؟

مهمترین چیزی که در طراحی لوگو اهمیت دارد، تناسب آن با نوع کسب و کار مربوطه است. یعنی باید لوگویی کاملا متناسب با برند و زمینه فعالیت آن طراحی شود که یکی از وجوه این تناسب، از لحاظ جغرافیایی و ملیتی است. اگر برند شما یک برند تماما بومی و با بازار مشتری کاملا داخلی و فارسی زبان است، انتخاب طراحی لوگو فارسی نشانه هوشمندی شماست. یعنی اینکه طراحی لوگو فارسی با سبک های رایج و مخصوصا از نوع لوگوتایپ فارسی می تواند شما را به یک برند شناخته شده ایرانی نزد ایرانیان تبدیل کند، مثل لوگوی همراه اول که مثال بسیار خوبی برای این موضوع است.

اما خب اگر برندی دارید که هم اکنون یا در زمان آینده با موضوعاتی مثل صادرات و همکاری های مشترک با برندهای خارجی و… روبرو می باشد، پس نباید یک طراحی لوگو فارسی که مختص فارسی زبانان است را انتخاب کنید.

یک نکته:

خوشبختانه دنیای کسب و کار و بیزنس، یک دنیای منعطف و تغییر پذیر است. به همین علت، پروژه هایی مثل ریبرندینگ و ریدیزاین در آن به چشم می خورد که در واقع بازسازی برندها و اعمال تغییرات مثبت و جدید در آنهاست که متناسب سازی برندها با حال و هوایی که پیدا کرده اند را اجرا می کند. اما باز هم باید در ابتدای فعالیت و ایجاد برند، به فکر چنین تصمیماتی باشید و کمی منعطف تر عمل کنید.

 

فونت مناسب برای طراحی لوگو فارسی

لوگو میهن

طراحی کردن و خلق لوگو، اساسا یک کار حسی و هنری است و شاید نتوان تا این حد برای آن قواعد و قوانین تعریف کرد. اما به طور کلی در طراحی لوگو فارسی از فونت های ساده و کلاسیک مثل نستعلیق، بیشتر برای نمادها و لوگوهای دولتی و رسمی استفاده می شود و برای لوگوهای مربوط به کسب و کارهای شخصی و مخصوصا در زمینه های مد و…، از فونت های هنری و پیچ و تاب دار استفاده می شود که البته بیشتر جنبه اختصاصی دارند و سبک نوشتار و فونت آنها، نوعی طراحی خاص و خلاقانه به حساب می آید.

 

نکات مهم در طراحی لوگو فارسی

  1. استفاده از روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو فارسی بسیار مهم است و باید متناسب با نوع برند انتخاب شود.
  2. استفاده از سمبل های تاریخی و ایرانی باید کاملا هوشمندانه باشد تا تاثیری ماندگار در ذهن مخاطب ایجاد کند.
  3. سادگی نماد و لوگو نیز یکی دیگر از رمزهای موفقیت طراحی لوگو فارسی محسوب می شود.
  4. بهتر است از نمادهای الهام بخش ایرانی در طراحی لوگو فارسی استفاده شود تا جذابیت ویژه ای برای مخاطب ایرانی ایجاد نماید.
  5. توجه به تناسب تصویر و لوگو با نوع برند و حوزه فعالیت آن بسیار مهم است.
  6. بهتر است در ابتدای کار و شروع فعالیت برند، دورنمایی از آینده برند و کارهایی که می تواند انجام دهد در ذهن داشته باشید و با توجه به آن، یک طراحی لوگو حرفه ای انتخاب نمایید.

 

رمز موفقیت برندها چیست؟

مستر ای جی

تکیه بر اصول برندسازی می تواند یک کسب و کار تازه شکل گرفته را بسیار بیشتر از چیزی که صاحبان آن انتظار دارند، جلو بیندازد. استفاده از سبک های جدید تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ و… یکی از این رمز و رازهای پیروزی و موفقیت است. چیزی که در ابتدای راه می تواند بیش از همه به شما و برندتان در کسب اعتماد و حضور فعال در عرصه رقابت کمک کند، راه اندازی یک وب سایت حرفه ای است که باعث می شود وارد دنیای پررقابت مجازی شوید و خیلی زود دیده شوید و به مخاطبان خود معرفی گردید.

تیم “مستر ای جی”، سالهاست که در زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت حرفه ای برای کسب و کارهای مختلف و همچنین طراحی لوگو به صورت تخصصی فعالیت می کند و پروژه های بسیار بزرگی را مدیریت نموده است. نمونه های طراحی سایت و طراحی لوگوی تیم مستر ای جی برای کارفرمایان این مجموعه، بهترین و به یادماندنی ترین طرح ها بوده که در طول سالیان در موفقیت برند و پیشبرد اهداف کسب و کار آنها سهیم بوده است.

مسیرهای ارتباطی شما با “مستر ای جی”

شماره تماس:  ۰۹۰۳۴۵۰۱۲۵۴ 

واتس‌اپ:  ۰۹۰۳۴۵۰۱۲۵۴ 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *