لوگو مونوگرام چیست؟

لوگو مونوگرام؛ یکی از سبک های طراحی لوگو است که به دلیل داشتن جذابیت بسیار زیاد، رازآلود بودن و البته قدمت بسیار طولانی، به یکی از محبوب ترین سبک ها در میان انواع مختلف لوگوها تبدیل شده است. اگر شما هم به دنبال سفارش لوگو منحصر به فرد و ماندگار برای برند خود هستید، پیشنهاد می کنیم به این سبک هم فکر کنید و تا انتهای این مقاله را دنبال کنید.

پس با ما در “مستر ای جی” – یکی از برترین تیم های ارائه دهنده خدمات طراحی و توسعه سایت، طراحی لوگو در سبک های مختلف، طراحی گرافیک و امور برندینگ – همراه باشید:

 

لوگو مونوگرام چیست؟

مونوگرام نوعی لوگوتایپ یا لوگوی نوشتاری است که در طراحی آن، از حرف اول نام برند استفاده می شود. گاهی اوقات از دو یا سه حرف اول نیز استفاده می کنند و گاهی اوقات هم شامل حروف اول یک عبارت چند کلمه ای (اگر نام برند طولانی و ترکیبی باشد) می باشد.

این تکنیک لوگوسازی به یونان باستان تعلق دارد که در آن برای ضرب سکه ها از ۲ حرف اول نام شهرها استفاده می کردند تا معلوم کنند که آن سکه به کجا تعلق دارد. به همین خاطر، سبک طراحی لوگو مونوگرام به عنوان یکی از قدیمی ترین و البته تاثیرگذارترین سبک های طراحی لوگو شناخته می شود.

 

ویژگی های لوگو مونوگرام

انعطاف پذیری بالای لوگو مونوگرام:

لوگو مونوگرام از لوگوتایپ منعطف تر است. در لوگوتایپ، نام برند به صورت کامل طراحی می شود اما در لوگو مونوگرام، یک اختصار از آن به کار می رود. به مثال زیر توجه کنید.

دو نمونه لوگو مونوگرام ایرانی و خارجی:

لوگو مونوگرام بانک اقتصاد نوین

این طراحی لوگوی فارسی متعلق به بانک اقتصاد نوین است که با استفاده از ۳ حرف اول نام فارسی بانک طراحی شده است (بانک اقتصاد نوین – ب ا ن) و یکی از نمونه لوگو مونوگرام از برندهای داخلی است که بسیار جذاب و ماندگار می باشد.

لوگوی بی ام و

حالا بیایید برویم به سراغ یک برند جهانی که مطمئنا شما نام کامل و اصلی آن را نمی دانید. Bayerische Motoren Werke AG که در طراحی لوگو و نام تجاری آن از حروف اختصاری و لوگو مونوگرام استفاده شده است و همه مردم دنیا آن را با BMW می شناسند.

جذابیت و برانگیختن حس کنجکاوی دیگران

گفتیم که لوگو مونوگرام رازآلود است. قطعا شما با معروف شدن یک برند که فقط یک حرف یا حروف ابتدای نام آن شهرت پیدا کرده است، به دنبال آشنایی بیشتر با آن خواهید رفت و همین تلاش شما برای فهمیدن اینکه معنای حرف های به کار رفته در لوگو چیست، باعث ایجاد پیوندی بین شما و برند می شود و این دقیقا همان هدفی است که هر برندی در جستجوی آن است.

لوگو مونوگرام، برندهایی با نام طولانی را برجسته می کند.

اگر یک برند دارای نامی چند بخشی و طولانی باشد، لوگو مونوگرام بهترین است تا با اختصاری کردن آن، یک لوگوی زیبا و جذاب را ایجاد کند. مسلما سبک لوگوتایپ برای یک نام طولانی، طراحی جالبی نخواهد بود اما مونوگرام، یک انتخاب کاملا هوشمندانه و عالی است.

لوگو مونوگرام تنوع زیادی دارد.

با توجه به نام برند، حرف یا حروف آن و همچنین ویژگی هایی مانند رنگ برند، زمینه کاری آن و…، می توان بی نهایت نمونه لوگو مونوگرام برای آن آماده کرد. از سبک های بسیار ساده و مینیمال و تا انواع پیچیده، همگی می توانند مورد بهره برداری قرار بگیرند و این هنر طراح شماست که می تواند بهترین، زیباترین و ماندگارترین طرح لوگو مونوگرام را برایتان آماده نمیاد.

 

نکات مهم در طراحی لوگو مونوگرام

شناخت صحیح برند و تعیین اهداف آن در آینده نزدیک و دور.

شناخت نمادها و طرح ها و اشکال مربوط به برند.

طراحی منعطف و زیبا، سادگی در عین جذابیت و طراحی خلاقانه.

تعیین رنگ مناسب در آن.

انتخاب فونت مناسب برای طراحی لوگو مونوگرام.

 

۲ سبک متفاوت و جذاب برای طرح لوگو مونوگرام

استفاده از حروف فارسی

برای طراحی لوگو مونوگرام، ترجیح خیلی ها این است که با حروف انگلیسی باشد تا برای آینده برند و جهانی شدن آن به کار بیاید. اما خیلی ها هم از حروف فارسی استفاده می کنند تا حالتی محلی و بومی در آن ایجاد کنند که اتفاقا ایده بسیار جذابی هم هست. راه سوم و بهتر این است که هر دو نوع طراحی را در ابتدا سفارش دهید تا کارایی و هماهنگی بیشتری در آن ایجاد شود.

ترکیب تصویر و حروف

مونوگرام را می توان با تصاویر و همچنین لوگوی تایپوگرافی (نوشته کامل) تلفیق کرد که نتیجه آن نیز بسیار عالی است و مسلما هزینه بیشتری هم دارد.

چند نمونه لوگو مونوگرام

لوگوی برند شنل

Chanel_monogram_logo

لوگوی برند فندی

Fendi_monogram_logo

لوگوی برند ایو سن لورن

YSL_monogram_logo

لوگوی برند اچ اند ام

 

HM_monogram_logo

لوگوی برند لویی ویتون

LV_monogram_logo

لوگوی برند ژیوانشی

Givenchy_monogram_logo

لوگوی برند ان وان

NYY_monogram_logo

لوگوی بانک رفاه کارگران

لوگو مونوگرام بانک رفاه کارگران

 

سفارش طراحی انواع لوگو – تیم مستر ای جی

مستر ای جیطراحی لوگو توسط “مستر ای جی”، تنها یک شغل نیست بلکه فرصتی برای خلاقیت و ایجاد یک اثر ماندگار است که در طول این سال ها، نمایشی فوق العاده برای برندها و کسب و کارهای گوناگون را به عهده داشته است.

“مستر ای جی” سابقه ای بلند مدت در زمینه طراحی وب سایت و نیز طراحی لوگو دارد که همگی در همکاری با پروژه های بزرگ و موفق بوده است. نمونه های طراحی لوگوی تیم مستر ای جی برای کارفرمایان این مجموعه، بهترین و به یادماندنی ترین طرح ها بوده که در طول سالیان؛ در موفقیت برند و پیشبرد اهداف کسب و کار آنها سهیم بوده است.

مسیرهای ارتباطی شما با “مستر ای جی”

شماره تماس:  ۰۹۰۳۴۵۰۱۲۵۴ 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *