طراحی سایت بهتر است یا برنامه نویسی؟

سوالی که خیلی از علاقمندان به شغل طراحی سایت یا برنامه نویسی، از متخصصان این حوزه دارند این است که طراحی سایت بهتر است یا برنامه نویسی؟ مقایسه این دو حرفه، شاید مقایسه خیلی درستی نباشد زیرا با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. به هر حال اگر قصد دارید طراحی سایت یا برنامه نویسی را به عنوان شغل خود انتخاب کنید، یا می خواهید درباره درآمد برنامه نویسی یا درآمد طراحی سایت و… بیشتر بدانید، ادامه این مقاله را تا پایان بخوانید.

پس با ما در “مستر ای جی” – یکی از برترین تیم های ارائه دهنده خدمات برنامه نویسی، طراحی وب سایت، طراحی لوگو، برندسازی و… – همراه باشید:

 

فرق طراحی سایت با برنامه نویسی

بهتر است برای اینکه فرق طراحی سایت با برنامه نویسی را توضیح دهیم و بگوییم که طراحی سایت بهتر است یا برنامه نویسی؟، هر یک را به طور جداگانه معرفی کنیم:

برنامه نویسی سایت چیست؟

برنامه نویسی سایت

برای اینکه بتوانیم از کامپیوترها و برنامه های مختلف در آن استفاده کنیم، نیاز به یک زبان مخصوص داریم که کامپیوتر بتواند آن را درک کند. این زبان مخصوص، کدهایی هستند که کامپیوتر آنها را درک می کند و به دستورات نهفته در آن عمل می نماید. برنامه نویسی وب یا برنامه نویسی سایت که به آن توسعه وب هم گفته می شود، نیز به همین شکل است.

برای اینکه صفحات مختلف یک سایت و بخش های کاربری گوناگونی در آن شکل بگیرد و کاربران بتوانند به آن اتصال پیدا کنند، لازم است یک سری کدها در قالب زبان های مختلف برنامه نویسی در آن پیاده شوند که برنامه نویس یا توسعه دهنده وب، وظیفه انجام این کار را بر عهده دارد. مطرح ترین کدها و زبان های برنامه نویسی عبارتند از:

  • PHP
  • MySQL
  • C++
  • C#
  • CSS
  • JS
  • HTML
  • Java
  • Java Script
  • Python
  • Swift
  • و…

هر کدام از این زبان ها یا در گذشته، یا در حال حاضر و یا در آینده کاربرد وسیعی داشته یا دارند یا خواهند داشت. بنابراین، برنامه نویس ها نیاز دارند که تقریبا به همه این زبان ها آشنایی و به برخی از آنها، تسلط کامل داشته باشند و با استفاده از این دانش، اقدام به توسعه یک سایت نمایند. اما بیایید ببینیم که طراحی سایت چیست و فرق طراحی سایت با برنامه نویسی چیست؟

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت

طراحی سایت، مانند هر نوع طراحی دیگر در حوزه های مختلف، به ظاهر و شکل سایت مربوط می شود. در واقع طراحی سایت؛ در کنار هم قرار دادن بخش ها و صفحات مختلف یک سایت است که می تواند بر مبنای دانش برنامه نویسی باشد و یا بر اساس استفاده از بسترهای آماده مانند cms ها باشد. طراح سایتی که دانش کدنویسی ندارد و بر اساس cms ها و افزونه های مختلف (مانند وردپرس)، کار طراحی سایت و انتخاب قالب ها و رنگ ها و چینش بخش های مختلف را انجام می دهد، محدودیت های زیادی در کار خود دارد.

طراحی سایت بدون کدنویسی، کاربرد زیادی دارد و بسیاری از سایت هایی که در کسب و کارهای مختلف در تمام دنیا راه اندازی می شوند، بر اساس همین روش شکل گرفته اند. اما با این حال، این روش باعث نشده که دانش برنامه نویسی کنار زده شود.

 

برتری ها و مزیت های برنامه نویسی سایت

طراحی سایت، چینش بخش های مختلف سایت بر اساس قالب ها و بسترهای آماده است اما همین کار نیز به دانش پایه و آشنایی اولیه با زبان های برنامه نویسی نیاز دارد (پس انجام طراحی سایت کاملا هم بی نیاز از کدنویسی نیست). اما غیر از این، باید توجه داشته باشید که طراحی سایت در خلق بسیاری از امکانات در سایت، محدودیت های جدی دارد و همین طور در بخش های مختلفی مانند شخصی سازی، امنیت داده ها و… . دقیقا به همین خاطر است که برنامه نویسی و کدنویسی سایت هنوز هم در رأس قدرت است زیرا یک دانش تخصصی بسیار عالی برای طراحی و توسعه یک سایت قدرتمند، باکیفیت و جذاب است.

بیشتر افرادی که کار طراحی سایت بدون کدنویسی انجام می دهند، خود برنامه نویسان و کدنویسان حرفه ای هستند و افرادی بدون دانش برنامه نویسی، خیلی کمتر موفق می شوند ۰ تا صد این کار را انجام دهند و معمولا نیازمند به برنامه نویسان یا دانش برنامه نویسی هستند.

با دانش برنامه نویسی می توان مزایای زیر را در سایت ایجاد نمود:

  • محدودیت کمتر در ایجاد بخش های اختصاصی، حرفه ای و انعطاف پذیر
  • امنیت بالاتر
  • امکان اعمال تغییرات کلی و جزئی در سایت
  • امکان طراحی یک سایت کاملا متفاوت و اختصاصی

یک نکته:

گفتیم که سایت های بسیار زیادی در دنیا هستند که بر اساس cms ها شکل گرفته اند. طراحی سایت با وردپرس یکی از همین روش های راه اندازی سایت است که هم ارزان تر است و هم سریع تر. بنابراین روش کدنویسی، یک روش بدون معایب هم نیست.

 

تفاوت های اصلی طراحی سایت با برنامه نویسی سایت

طراحی سایت بیشتر با چینش بخش های مختلف و ظاهر سایت سر و کار دارد اما برنامه نویسی به ارائه برنامه و اجرای آن مربوط می شود.

فعالیت طراح سایت فقط به سایت های اینترنتی مربوط می شود اما یک برنامه نویس در موارد دیگر به غیر از سایت نیز می تواند فعالیت کند.

در برنامه نویسی، داشتن دانش تخصصی مطرح است و در طراحی سایت، خلاقیت و مهات های طراحی دارای اهمیت می باشد.

برنامه نویسی به زبان های اسکریپت نویسی مانند Java Script، PHP، ASP و… نیاز دارد در حالی که طراحی سایت بیشتر به مواردی مانند HTML، Flash و از این دست زبان ها نیاز دارد.

برنامه نویسی روی کیفیت سایت تمرکز می کند و طراحی سایت روی فروش و میزان جذب مخاطب.

طراحی سایت، بخشی از برنامه نویسی سایت است. در واقع برنامه نویسی یک مهارت کامل تر از طراحی سایت و البته قدیمی تر هم هست.

پس بالاخره طراحی سایت بهتر است یا برنامه نویسی؟

اگر بخواهیم به طراحی سایت یا برنامه نویسی سایت به عنوان یک شغل نگاه کنیم، قطعا برنامه نویسی بهتر است زیرا یادگیری آن، توانمندی های بیشتری به یک طراح می دهد. ضمن اینکه افرادی که به زبان های کدنویسی مسلط هستند، در زمینه های مختلف طراحی اپلیکیشن، طراحی بازی و… نییز مهارت پیدا می کنند.

هر چقدر که توانمندی های یک فرد در برنامه نویسی، زبان های کدنویسی، توسعه وب، طراحی سایت و… بیشتر باشد، درآمد بیشتری هم خواهد داشت. درآمد طراحی سایت یا درآمد برنامه نویسی سایت، بستگی به میزان مهارت طراحان و برنامه نویسان و سوابق آنها دارد. مسلما در سال های ابتدایی، نمی توان انتظار درآمد بالایی داشت اما با کسب تجربه های بیشتر و ماندن در این شغل، درآمدهای متوسط تا بالا را می تواند برای آن تخمین زد.

 

مستر ای جی – بهترین تیم طراحی و توسعه وب سایت حرفه ای برای کسب و کارها

مستر ای جیهمه ما معتقدیم که کیفیت اتفاقی نیست و واقعا نمی توان اثرات یک کار باکیفیت را در پیشرفت کار نادیده گرفت. “مستر ای جی”  با سال ها تجربه در زمینه طراحی و برنامه نویسی سایت، بدون شک می تواند بهترین و مورد اعتمادترین گزینه برای راه اندازی وب سایت شما باشد. کافیست نمونه پروژه های “مستر ای جی” را بررسی نمایید تا کیفیت و ماندگاری در کار را دریابید:

نمونه پروژه های طراحی سایت مستر ای جی

همچنین، “مستر ای جی” سابقه ای بلند مدت در زمینه طراحی لوگو دارد که همگی در همکاری با پروژه های بزرگ و موفق بوده است. نمونه های طراحی لوگوی تیم مستر ای جی برای کارفرمایان این مجموعه، بهترین و به یادماندنی ترین طرح ها بوده که در طول سالیان؛ در موفقیت برند و پیشبرد اهداف کسب و کار آنها سهیم بوده است.

اطلاعات تماس و مشاوره با “مستر ای جی”

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *